Onderwijsprogramma en methoden

Onderbouw

De kleuters moeten wennen aan de school: aan de leerkrachten, aan het omgaan met andere kinderen en aan de onderwijsleersituatie. Wij werken daarom aan veiligheid, gewoontevorming, structuur, overzicht en regelmaat.  We volgen en stimuleren de ontwikkelingsgebieden van de kleuters, zoals fijne en grove motoriek.

Uiteraard krijgen de kleuters veel uren mondeling Nederlands. We werken met de methode “Ik en Ko”, die ook op veel basisscholen in Utrecht wordt gebruikt (klik hier voor een gratis overzicht van alle woordaartjes van Ik en Ko, wij gebruiken en selectie). Voor woordenschat wordt verder gewerkt  met LOGO3000. De kleuters leren ook de klanken van het Nederlands te onderscheiden en uit te spreken. Ook bieden we grammatica aan , zoals meervoudsvormen en eenvoudige zinsbouw. Dit doen we met de methode “Zien is Snappen”.

Met leerlingen die uitstromen naar groep 2 en 3, werken we gericht aan lees- en rekenvoorwaarden (fonemisch en gecijferd bewustzijn).

Midden- en bovenbouw

In deze groepen leren kinderen onder andere mondeling en schriftelijk Nederlands, lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. In vergelijking met een reguliere basisschool besteden we daar veel tijd aan.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De aanpak van “De Vreedzame School” is hierbij leidraad. We gebruiken het stilteteken, er worden afspraken gemaakt over gedrag tijdens leswisselingen, elkaar positief benaderen , aandacht geven en conflicthantering. We nemen de ouderenquête jaarlijks af en de Veiligheidsthermometer eenmaal per twee jaar bij de leerlingen.

Mondeling Nederlands

We besteden aandacht aan woordenschat, grammatica, klanken (op deze website kun je de klankkaartjes vinden) en taalfuncties. We werken met de methode “Mondeling Nederlands”. Woordenschat en eenvoudige taalfuncties (begroeten, de weg vragen) zijn hierin opgenomen. Voor woordenschat maken we gebruik van de didactiek van Met woorden in de weer.

Grammaticale constructies (zinsbouw, woordvorming) en de klanken van de Nederlandse taal bieden we aan met de methode “Zien is snappen”.

Voor mondeling Nederlands werken we groep doorbrekend, zodat een leerkracht niet meer dan een of maximaal twee niveaus heeft.

Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen

We houden uiteraard rekening met het gegeven of de leerling wel of geen school heeft bezocht in het herkomstland en al of niet gealfabetiseerd is in de eigen taal.

Leerlingen van 6 en 7 jaar krijgen het volledige programma van “Veilig leren lezen” (Veilig stap voor stap) aangeboden om ze een stevige basis te geven voor het voortgezet technisch lezen.

Oudere leerlingen krijgen in de instroomgroep alle klanken en letters aangeboden. In de basisgroep worden zij eerst getoetst met de AVI-toets om ze in te delen in een AVI-instructieniveau. Daarna werken deze leerlingen met de methode “Lekker lezen” en met “Vloeiend en Vlot” (onderdeel van de methode Estafette).

Differentiatie in niveau vindt plaats binnen de basisgroep.

Begrijpend lezen

Het leren van leesstrategieën, (actuele) woordenschat en het uitbreiden van de kennis van de wereld zijn de belangrijkste doelen voor begrijpend lezen. We werken met “Nieuwsbegrip Basis” in de basisgroepen vanaf 8 jaar en in groep 8. De basisgroepen werken met informatieve teksten van niveau AA of A, in groep 8 wordt gewerkt op de niveaus AA, A en B.

Wekelijks wordt een woordcluster behandeld met (meestal 5) woorden uit de basistekst.

Met “Nieuwsbegrip XL” wordt gewerkt in groep 8. XL werkt met andere tekstsoorten. De tekst wordt aangeboden en (een deel van de) opdrachten begrijpend lezen en de woordenschatoefeningen maken de kinderen thuis of (als dat niet kan) op school.

Spelling

Spelling krijgen de leerlingen gekoppeld aan het aanvankelijk lezen met “Veilig stap voor stap”. De leerlingen van de basisgroepen vanaf 8 jaar krijgen vanaf AVI E3 spelling met de methode “Spelling in de lift”. Leerlingen die uitstromen naar de hoogste groepen van de basisschool en het voortgezet onderwijs krijgen ook werkwoordspelling.

Rekenen

We werken met de nieuwste versie van de methode “Rekenrijk”, die in het schooljaar 2015-2016 is ingevoerd. Differentiatie in niveau vindt plaats binnen de basisgroep. Speciaal aandachtspunt in het rekenonderwijs is het leren van de “rekentaal”.

Schrijven (technisch)

De fijne motoriek komt terug bij de tekenlessen, bij knutselen en in het schrijfonderwijs. Wij werken met de methode “Schrijven in de basisschool”, met als doel een duidelijk leesbaar handschrift te behouden of te ontwikkelen.

Creatieve vakken: muziek, expressie, tekenen, handvaardigheid

We besteden op school ook aandacht aan creatieve vakken. Meestal is dat in het verlengde van de lessen mondeling Nederlands. We zingen liedjes die daarbij aansluiten, de leerlingen werken aan creatieve verwerkingsopdrachten of spelen situaties uit die te maken hebben met het thema of de aangeboden woordenschat.

Voorafgaande aan een aantal vakanties is het tijd voor de “Talentenshow”. Verschillende groepen verzorgen een uitvoering voor elkaar en voor de leerkrachten, zoals een lied of een toneelstukje.                                                                                                                                                                                                          

Cultuureducatie

Cultuureducatie is wekelijks opgenomen in het lesrooster. Onze visie hierop is: “Vertel ons, laat zien, laat voelen waar je vandaan komt. Dan nemen wij je mee op ontdekkingsreis door dit land en gaan we samen op zoek naar je talent”. We werken in 3 projecten: Hier kom ik vandaan, Hier woon ik nu en Dit is mijn talent. In deze projecten komt beeldende vorming, zang, dans en toneel aan bod.

Logo CE algemeen  
   

 

Logo CE vandaan  Logo CE hier Logo CE talent 
 Hier kom ik vandaan. Hier woon ik nu  Dit is mijn talent.

 

Bewegingsonderwijs

Bewegingsonderwijs krijgt veel aandacht op onze school. De kleuters hebben een eigen speellokaal in ons gebouw. De andere groepen gaan eenmaal per week naar de gymzaal van een school in de buurt.

ICT

Alle leerlingen leren om te gaan met de computer. De computer wordt gebruikt voor de lessen taal en rekenen. Groep 8 maakt ook kennis met internet door het werken in onderzoeksgroepen.